Då var operationen avklarad!

Nu är operationen äntligen avklarad! Allt gick bra men det gör ganska så ont i benet. 

När jag kom dit vid 08.00 fick jag gå och sätta på mig sjukhuskläder i form av en rock ett par strumpor. Efter det fick jag gå och lägga mig på en säng inne i ett rum där det låg massa andra sängar och människor med draperier omkring. Jag fick då äta min lilla frukost som bestod av fyra tabletter som skulle motverka olika saker som illamående och smärta. Fick även  lite dropp i armen. När klockan började gå över nio fick jag gå och kissa en sista gång innan jag sedan gick in i operationsrummet där operationen skulle utföras. Jag fick lägga mig på en brits med armarna åt varsitt håll. Sedan var det kanske fem läkare som var där inne och satte på mig två lappar på bröstet och en större lapp på magen och så fick jag någon slags pulsmätare på tummen. Tillslut fick jag en spruta i armen och skulle precis sätta på mig en syrgasmask och sedan var jag helt borta.


 Efter operationen vaknade jag i samma rum som sängen stod ifrån början och jag kommer ihåg att jag frös jättemycket och jag hade tydligen vänt och vridit mig ganska mycket. Omkring klockan ett började jag dock vakna mer på riktigt. Där låg jag med en filt över mig och kände inte av så mycket i benet då det fortfarande var lite bedövat. Jag kände mig såklart lita trött fortfarande men kunde ganska snabbt sätta mig upp och få en macka och ett glas juice innan jag kunde ringa till pappa som sedan kom in till mig. Efter att tag kom det även en sjukgymnast som berättade lite om mina övningar som jag ska göra och så fick jag testa att trycka ner knät så det blev spänt samt dra upp det vilket gick bra men gjorde lite ont. Jag fick även ställa mig upp och testa att gå lite på kryckorna. Hon sa att jag ska gå på dem i fyra veckor nu framöver men jag ska sätta ner foten och försöka gå så normalt som möjligt. Sedan fick jag sätta mig ner igen och hon började prata om att jag nog måste gå hos en sjukgymnast uppe i Umeå ändå men jag hade lite svårt att lyssna. Jag blev jätteyr och började svettas jättemycket och tårarna började rinna. Vet inte varför det blev så det bara kom och jag kunde inte kontrollera det men de la sig efter ett tag.



 

Runt klockan tre fick jag åka hem igen och jag mådde lite illa i bilen men det gick bra. Fast däremot så gick jag jättesakta på kryckorna. Jag som precis hade fått upp speeden innan men nej, nu går jag typ i en meter i timmen! Men det ska nog bli bättre om ett tag.


 Har det gjort ont då? Jaa det har det faktiskt, väldigt ont, men jag försöker bita ihop och inte tänka så mycket på det även fast det är svårt. Däremot blev det lite konstigt när jag skulle gå ner och kissa. Vi har för tillfället bara en toalett på nedervåningen så jag var tvungen att gå ner och upp för trappan. Nedför var det inga problem men när jag skulle gå upp igen så blev jag helt slut. Jag var tvungen att sätta mig ner och blev helt yr och var verkligen helt slut i kroppen och armarna. Det kändes jättekonstigt. Har i för sig bara legat och sovit i soffan och varit helt borta hela dagen men ändå.

Jaa snart är det dags för att sova så vi får se hur det går då. Pratade med en kompis, Johanna, och hon opererade två dagar innan mig. Hon sa att det skulle göra ondast andra dagen men att det blev bättre mot den tredje dagen. Vi får hoppas på att det blir bra! Hoppas allt har gått bra för Amanda Hill som har operarat vaderna idag också fats hemma i Jönköping!!


Nu ska jag sova snart. God natt!! :)


Kommentarer
Postat av: emelie

vad bra att operationen gick bra! hoppas du snart inte har ont mer, kram! :)

2011-05-13 @ 15:43:41
URL: http://mimsus.blogg.se/
Postat av: Carro

Jaa det gjorde den! :) Jaa tack så mycket emelie!! kram :)

2011-05-13 @ 22:57:08
URL: http://carolinedeutgen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0