Resultat från styrkemätningen på Artro!

Idag har jag vart på Artro hemma i Stockholm för att göra styrkemätningstest för knät. Om det gick bra eller dåligt? Ja det vet jag inte det beror ju på vad man siktar på. Jag vill ju komma tillbaka så fort som möjligt så aa, det gick väl helt okej ändå.

Efter som att jag har min knäskada som projektarbete så har jag skrivit en ganska lång text om hur det gick idag på Artro så kände att det verkade onödigt at tskriva en till så jag klistrar in den här rakt av. Kan dock kännas lite jobbig att läsa så jag kan ju dra en snabb sammanfattning av det hela längst ner i inlägget!

 

ARTRO CLINIC


(Det är det högra benet jag har opererat).

Vi började med att mäta rörligheten i knät och där skilde det inte mycket alls så det var bra. Vi mätte även sträckningen och den var också bra. Sedan fick jag någon apparat på knät och då kollade han hur stabila själva korsbanden var i de båda knäna och de såg också bra ut!

 

Efter det fick jag sätta mig i en sorts maskin som var som en stol där benen fick hänga ner och då var det ena benet fastspänt i någon pendelgrej. Nu skulle jag utföra tre olika tester. Det var:

 

Explosiv styrka: Pendla med benet upp och ner så snabbt jag kunde med lättare motstånd.

Grovstyrka: Pendla med benet upp och ner så snabbt jag kunde med tyngre motstånd.

Excentrisk styrka: Delen där benet sitter fast fördes upp och ner och jag skulle bromsa så mycket jag kunde med både baksidan och framsidan.

 

Jag fick ut tre stycken papper med resultat på dessa tre tester.

 

Explosiv styrka:

 

På baksida lår hade jag på mitt högra opererade ben 108% styrka jämfört med mitt vänstra. Det betyder alltså att jag är starkare i mitt opererade ben jämfört med mitt andra. Vad det gäller framsidan hade jag 73% styrka i mitt högra jämfört med det vänstra. Det är upp mot 90 man ska ligga så där har jag fortfarande en del att jobba på.

 

Sjukgymnasten sa även att om man kollar på förhållandet mellan framsida och baksida lår så ska baksidan i slutändan vara starkare än framsidan. Man ska ligga på omkring 65% för att ha så liten skaderisk som möjligt. Jag låg då alltså på 55% på mitt vänstra ben och 81% på mitt högra. Det betyder att jag måste öka styrkan i baksida lår på mitt vänstra ben och öka styrkan i framsida lår på mitt högra ben så att båda benen blir lika starka och så att jag får rätt förhållande mellan framsida och baksida lår.

 

Grovstyrka och Excentrisk styrka:

 

Kollar jag på dessa papper ser jag ungefär samma siffror som på det tidigare pappret. Fokus nu ligger alltså på att jobba upp styrkan i framsida lår på mitt opererade ben och försöka få båda benen lika starka.

 

Som ett sista test fick jag göra enbenshopp då jag skulle hoppa så långt jag kunde på ett ben. Godkänt hopp är då man hoppar och landar på foten utan att röra den i sidled eller att man tar emot sig i golvet med den andra foten. Tre sådana hopp per ben skulle jag göra. Blev hoppet inte godkänt var det bara att börja om tills man klarade det.

 

Jag kom längre och längre för varje hopp jag hoppade med båda benen och det sista hoppet hamnade jag på omkring 163 på mitt vänstra och 141 på mitt högra vilket ger en procent på ca: 87% vilket ändå är bra då man i slutändan ska ligga på 90%.

 

Så jaa det blev blandade resultat men jag är glad att jag gjorde det så jag vet vad jag behöver jobba på. Ska tillbaka vid jul någon gång för att göra samma test igen så nu ska jag verkligen lägga fokus på rätt saker!

 

 

Sammanfattning

Enligt resultaten är jag alltså starkare i baksida lår på mitt opererade ben men svagare i framsida lår jämfört med det friska. Det är alltså här jag ska lägga fokus nu fram till jul då jag ska träffa dem igen. Dessa resultat fick jag fram då jag satt i en maskin och fick sparka och bromsa med benet mot olika motstånd. Själva korsbandet var jättestabilt och enbenshoppen gick bra då jag låg på 87% och ska upp mot 90! Så nu är det som sagt bara at tträna på och komma tillbaka senare!!
<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0