Lyckad operation! Känns bättre än förra gången!

Heeej alla mina trogna läsare! Ber om ursäkt att jag har varit borta ett tag, förstår inte varför jag alltid gör såhär.. men jag kommer alltid tillbaka det vet ni! Ska försöka keep it up ett tag framöver nu så får ni veta hur det går för lilla mig i min nya rehab om man kan kalla det så!
.
Hur som helst så gick operationen väldigt bra! Det har kännts mycket bättre än förra gången jag opererade mig vilket kan bero på olika saker. Förra gången drog jag av korsbandet i mars(2011) och opererades inte förrän i maj(2011). Däremellan gick jag på kryckor i sex veckor för att knät inte skulle svullna vilket ledde till att mina lårmuskler i stort sätt försvann. Jag fick alltså börja min rehab efter operationen från botten om man säger så. Den här gången har jag kunnat träna både kondition och styrka ända fram tills jag skulle operera mig vilket betyder att musklerna har behållts på ett helt anant sätt samt att jag har lättare för att återhämta mig nu då min kondition är så mycket bättre. Hahah det märks att jag har börjat i skolan igen och ska analysera allt men jag tror ni förstår vad jag menar.
.
Det är samma knä som jag drog av igen och förra gången tog de min hamstringssena(från låret),vek ihop och satte dit som korsband. Den senan tar ungefär tre år innan den har vuxit ut helt igen. Valet var då att den här gången antingen ta hamstringssenan från mitt andra lår eller knäskålssenan från samma knä som jag skulle operera. Enligt läkarna så ska det inte vara så stor skillnad i vilken sena man tar men för mig blev det den här gången knäskålssenan. Fördelen med det är att de inet behövde röra mitt andra ben då hamstringssenan är viktig för knät. Ska inte gå in djupare på det men knäskålssenan blev det hur som helst. "Vadå man behöver alltså ingen knäskålssena om man bara kan plocka bort den sådär?" Jo man behöer sin knäskålssena, de tar bara ut den mittersta delen av senan och den växer sedan ihop.
.
Nog om knäts anatomi och tillbaka till mig. Träffade en sjukgymnast här uppe i onsdags och han tyckte att det såg jättebra ut! Eftersom att jag har skrivit ner allting från hur jag kände mig förra gången(gjorde ett projektarbete om korsbandsskador) så har jag jämfört med hur det känns nu. Nu kan jag gå och stödja på benet utan kryckor(dock halt men det går) vilket jag inte kunde göra vid samam tid förra gången. Jag kunde inte stå på ett ben vilket jag kan nu. Det finns mycket som skiljer sig så vi får bara hoppas att det går bättre den här gången!
.
Det är flera som har undrat när jag drog av det igen, och hur jag har kunnat spela med det av? Det är en fårga jag kan svara på imorn! Har lite mer att berätta ocskå! Jag har ju börjat på universitetet och allt! Nu vet ni lite hur det ligger till just nu och jag uppskattar verkligen att många hört av sig och undrat hur det gått! Jag kämpar på och snart är jag på banan igen!! 
.
Nu ska jag ha lite filmmys med Pontus!! Ha en bra kväll allihopa så hörs vi! Puss<3333

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0