Sechseläuten - Schweizisk tradition

Jag slutar aldrig förvånas av detta land. Det kommer alltid upp något nytt som jag aldrig hört talas om tidigare.. Exempelvis att de (i alla fall i familjen jag bor med) har ett "verktyg" för att skölja och torka salladen. Skulle hjälpa till i köket: "Carro kan du skölja salladen".. självklart tänkte jag, är väl itne så svårt. Men tydligen finns det en speciell teknik för detta.. håll i er.. Man lägger salladen i en speciell bunke, rör om lite, häller över salladen i en sil så vattnet rinner ut. lägger silen med salladen i bunken igen, sätter på ett lock, drar i ett snöre som finns på locket(tänk dig ett snöre du drar i när du startar en gräsklippare).. då snurrar en cirkelformad platta i den här bunken och salladen "torkar".. hhahha.. sjukaste jag sett..
 
De har även en tradition här i Zürich som händer varje år. Man bränner en Böög och välkomnar våren. Böög betyder då snöman. Först är det en parad med hästar och massa utklädda människor.. sedan står alla och tittar när de tänder på som en majbrasa med en snöman högst upp. Sedan tar man tid från det att man tänder på brasan tills det att älden spridit sig uppåt och den här snömannen exploderar. Ju kortare tid det tar desto bättre sommar blir det! Det tog nu 20 min, vilket var medel tydligen.. en ok sommar med andra ord! Inga konstigheter!
 
                   (Bild från google)
 
 
 
 
 
 
Swedish girls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0